crez

Divinitatea în opera aristotelică — o perspectivă creștină

In Aristotel’s conception, the most precious gift of man is the
act of thinking, believed to be the contemplation of the truth. Exercising
ration is a thorough virtue. As long as the soul is the primary
entity, and its essence is thinking, it means that there is a
relationship of the soul with the Divinity.
Man is infinit in virtuality but it is not infinit in himself. He becomes
infinit in his relationship with God: „blessed are the people
who come closer to the Divinity” (Nicomachean Ethics).

Mărturisirile de credință și Sfânta Tradiție

The Confessions of Faith and the Holy Tradition

Actualitatea teologiei Sfântului Maxim Mărturisitorul

The Actuality of Saint Maximus the Confessor’s Theology

The Origin, History and Theology of the Baptismal Formula “Baptize in the name of the Father, the Son and the Holy Spirit” in the Early Church

În acest articol analizăm expresia „botezați în numele Tatălui și al Fiului și al sf. Duh” (Matt. 28,19b). Mai întâi menționăm critica care are în vedere originea mateeană (între care enumerăm cele două moduri de citare ale lui Eusebiu de Cezareea), și apoi continuăm cu teologii care cred textul inspirat; în capitolul secund ne ocupăm cu prepozițiile l.și B.,după care cu sintagma eivj to. o;noma, căreia îi menționăm sensurile; urmează o mică descriere a presupusei dezvoltări a formulei baptismale: monadă, diadă, triadă.

Ομοουσιος τω Πατρι: Expresie a dreptei credinte la Sinodul I Ecumenic de la Niceea

The attempts of the modern theologians to render the term
homoousios by Aristotelian philosophy did not lead to a result
that was intended: to clarify that the perfect communion of the
Son with the Father is clearly expressed by the word homoousios,
as argued at the first Ecumenical Council of Nicaea. We
take note, also, that the attempts of the modern theologians to
prove that the origin and meaning of Nicaea homoousios used in
Western theology are not confirmed by patristic sources. Homoousios

Mărturisirea credinței în Duhul Sfânt — fundament al teologiei baptismale

Notre étude essaie de mettre en évidence le rôle du Saint Esprit
dans le Sacrement du Baptême. Le Baptême représente l’un des sept
sacrements de l’Eglise Orthodoxe par lequel le nouveau-né entre
dans la foi orthodoxe, dans la vie de l’Eglise. Par le Baptême, nous
devenons les fils de Dieu selon la grâce.
Dans le Crédo, on témoigne également, à côté de la foi en Dieu

Însuşirile Bisericii după Simbolul de credinţă niceo-constantinopolitan şi contextul creştin pluralist actual

Pr. prof. dr. Gheorghe PETRARU

In this study we want to present from a theological and missionary
point of view, a comparative ecclesiology, the Church
attributes, as they have been formulated in the Nicene-Constatinopolitan
symbol of faith, as perceived and experienced in Orthodoxy
until today and to identify their actual confessional and
denominational perceptions.
The Orthodox Church is the faith ful guardian of doctrinal and
spiritual patristic heritage, is a space of a real sacramentality